K větrnému mlýnu

TRASA
Hustopeče – Horní Bojanovice – Morkůvky – Větrný mlýn, Klobouky u Brna – Rozhledna Nedánov u Boleradic – Boleradice – Horní Bojanovice – Kurdějov - Hustopeče

31 km

ÚVOD
Kopcovitá jednatřicet kilometrů dlouhá trasa, vedená především po silnicích, nás zavede k celodřevěnému poslednímu větrnému mlýnu v Kloboukách u Brna či k nejvyšší přístupné turistické vyhlídce na jih od Brna, hned po Pálavě, která nám umožní krásný výhled do širokého okolí.

POPIS TRASY
Z náměstí se vydáme po ulici Smetanova a Herbenova (trasa André, Moravská vinná) k Herbenově farmě. U hlavní cesty odbočíme doleva a pojedeme po silnici do obce Horní Bojanovice. V obci mineme kostel sv. Vavřince a u rozcestí autobusu odbočíme vlevo a poté hned vpravo. Touto cestou sjedeme k silnici mezi Boleradicemi a Morkůvkami, kde odbočení vpravo navážeme na trasu Velkopavlovická, která nás dovede do obce. V obci Morkůvky odbočíme na křižovatce vlevo a poté už pojedeme pořád rovně po trase Moravská vinná. Těsně před obcí Klobouky narazíme již na ukazatel vlevo, který vede k Větrnému mlýnu. Prohlédnout si ho můžete od 1. května do 30. září. Z historických pramenů se můžeme dozvědět, že v Kloboukách stávalo celkem osm větrných mlýnů, které však postupem doby zanikaly. Poslední mlýn byl v roce 1945 zasažen a vyhořel do základů. Z podobného mlýna se podařilo zajistit hlavní části a ty byly převezeny do Klobouk. Mlýn byl renovován, veřejnosti byl zpřístupněn 1.6.1985 a dnes je to jeden z mála větrných mlýnů v České republice, který má kompletní vnitřní vybavení a je plně funkční. Od větrného mlýna se vydáme rovně směrem na Diváky a navážeme na Cestu T.G. Masaryka. Odbočíme vlevo na červenou turistickou značku a na rozcestí „Pod Nedánovem“ pokračujeme rovně po zelené stezce. Napravo se pak objeví hned po Pálavě nejvyšší přístupná turistická vyhlídka na jih od Brna – rozhledna Nedánov, která nám umožní krásný výhled do širokého okolí (POZOR - rozhledna Nedánov je dočasně uzavřena!). Od ní pak prudce sjedeme do obce Boleradice. Pokračujeme po zelené turistické značce okolo vinného lisu a pak po silnici do Horních Bojanovic. Z Horních Bojanovic se po trase André dostaneme do Kurdějova a odtud zpět do Hustopečí.

Odkaz na mapu cyklovýletu najdete zde.