Dobrovolníci nechtěně zastínili pečovatelky

1. 4. 2020 · 3 minuty čtení · 1 video
Téma Z města

Vlna nezištné pomoci, která se šíří po celém Česku zasáhla i Hustopeče. Hned několik iniciativ a sdružení, ale i soukromé osoby a firmy se zapojili do pomoci těm, kteří to nejvíce potřebují. V nelehké situaci se tak ovšem ocitli někteří poskytovatelé sociálních služeb, kteří svoji činnost vykonávají celoročně a za nastavené ceny. Těžko se pak klientům vysvětluje, proč za pomoc musí u někoho platit a u někoho ne.


Nejohroženější skupinou obyvatel v pandemii koronaviru jsou senioři. Těm v Hustopečích pomáhá hned několik organizací i nových dobrovolnických iniciativ. Pečovatelská služba Hustopeče, která o seniory pečuje celoročně se však díky zvýšené nabídce pomoci dostala do nezáviděníhodné situace. „My všechny naše služby, které poskytujeme ať už stávajícím nebo potencionálním novým klientům musíme účtovat podle našeho stanoveného ceníku. To je však velký problém, protože v momentě, kdy se na nás senioři obrátí s prosbou o pomoc a my jim vysvětlíme, že budeme chtít službu zaplatit, tak to nechápou a pomoc raději nechtějí,“ vysvětluje situaci vedoucí pečovatelské služby Monika Trčková.

Pečovatelské služby se poskytují na základě smlouvy za úplatu. Účtují se jednou za měsíc a platí se vždy zpětně za předchozí období. Částka je 120 korun na hodinu, platí se vždy poměrná část za dobu, kterou pečovatelka s klientem stráví, teda třeba za půl hodiny 60 korun apod.

Do podobného paradoxu se dostaly například i oděvní firmy, které začaly šít roušky ve velkém a prodávají je, aby si udržely zaměstnance. Mnohým lidem se v době, kdy většina šije a rozdává roušky zdarma zdá podobné jednání nemorální.

Placené služby má však pečovatelská služba uložené přímo od zřizovatele, a zůstávají v platnosti i během nouzového stavu. „Ověřovali jsme si to a opravdu to nejde dělat jinak. I v zájmu dalšího fungování služby, protože v momentě, kdy odezní nouzový stav, většina dobrovolnických aktivit postupně vymizí. Každopádně je velmi dobře, že tyto nezištné aktivity jsou momentálně dostupné a lidé nejsou dokázání pouze na nás,“ uznává Trčková. 

I přes nelehký hendikep, který se s pomocí příbuzných snaží pečovatelky seniorům vysvětlit funguje služba neomezeně a zůstává stěžejním pilířem v pomoci seniorům v Hustopečích. „Jedeme každý den od 6 hodin ráno do 20 hodin večer. Klientelu stíháme pokrýt, protože některé seniory si vzali příbuzní domů a nám se tak dokonce i uvolnily kapacity. Zajišťujeme nákupy, léky, doprovody a podobně. Obědy zatím stále nevozíme, poptávku pokrývají poskytovatelé, kteří od nás tuto službu už před rokem převzali. Samozřejmě v momentě, kdy nastane nějaký problém, budeme jednat a obědy zajistíme," vysvětluje Trčková.

Nouzový stav a s ním související opatření vnímají samotní senioři rozdílně. „Někteří trochu panikaří, takže těm se snažíme vše v klidu vysvětlit. Většina bere vše tak nějak reálně, jsou si vědomi nebezpečí a opravdu dodržují všechny pokyny a zůstávají doma. Ovšem najde se tu i hrstka takových, kteří celou situaci zlehčují, vysmívají se a riskují zdraví své i druhých. Například ráno pro jednu paní volala rodina záchranku, protože jí nebylo nějak dobře a odpoledne už jsme ji viděli na kole bez roušky v ulicích města, takže to chování jednotlivců je různé i mezi seniory,“ dodává Trčková.

Všeobecnou poptávku po rouškách a dalších ochranných pomůckách si pečovatelky zvládly pro sebe i pro seniory pokrýt svépomocí. „Tento týden jsme od kraje konečně dostali první dvě várky roušek, nicméně to ani zdaleka není dostačující počet. Naštěstí jsme si sami stačili něco našít a roušky nám nosili i okolní firmy a obětavé maminky, takže jim všem patří veliké díky,“ uzavřela Trčková. -nov-

odebírejte přes RSS