S podzimními a zimními dny jde ruku v ruce brzké stmívání, pozdní rozednívání, mlhy, déšť a tím pádem snížená viditelnost. Jak se za těchto podmínek chovat bezpečně na silnicích poradí další díl dopravního seriálu.
Chodci: Reflexní prvky mohou zachránit život
„Pozor by si na silnicích měli dávat zejména zaměstnanci, kteří se vrací z odpolední směny z pracoviště v průmyslové zóně. Průmyslové zóny totiž bývají většinou mimo centrum města,“ upozornil Robert Novák z Krizového řízení města Hustopeče.
Zákon chodcům stanovuje povinnost, tam kde je chodník, chodník bezpodmínečně použít. Podle zkušeností městské policie však chodci mnohdy jdou raději po silnici. I tam ale musí dodržovat přesně daná pravidla.
„Pokud není u cesty chodník, musí jít chodec po levé straně vozovky při levém okraji. Pokud je snížená viditelnost, je potřeba, aby chodci šli v řadě za sebou a ne vedle sebe,“ zdůraznil zkušební komisař MěÚ Hustopeče Petr Pacela.
Větší bezpečnost chodcům zajistí také reflexní prvky, ať už všité na oblečení nebo různé svítící pásky či přívěsky. „Oblečení s reflexními prvky je pro řidiče viditelné na vzdálenost až 200 metrů, přitom černé oblečení jde vidět maximálně na vzdálenost 20 metrů. V rychlosti 60, 70 km/h není schopen řidič nijak reagovat,“ upřesnil Novák.
Cyklisté: Řádně osvětlené kolo je povinností
Neméně ohrožení jsou za snížené viditelnosti na silnicích i cyklisté. „Cyklisté například vyjedou ještě za světla a kolikrát si neuvědomují, že stmívání teď v tomto období přichází podstatně dřív než v létě. Kolo musí být doopravdy osvětlené,“ uvedl zkušební komisař.
Kolo musí mít odrazky vpředu, vzadu i po boku – například ve špicích. Mimo obec potom musí vpředu kola svítit nepřerušované bílé světlo, vzadu může světlo i blikat.
Řidiči: Denní svícení nestačí. Připravte řádně vozidlo před jízdou
Tma a nepříznivé počasí však může způsobit komplikace i řidičům. Při takových podmínkách například není dostačující denní svícení. „Denní svícení se může používat jen za nesnížené viditelnosti. Snížená viditelnost je za stmívání, svítání, za deště, mlhy, za hustého sněžení. Je potřeba, aby v těchto případech řidič reagoval a světla přepnul z denního svícení na potkávací světla,“ připomněl Pacela.
Při mlze, hustém sněžení nebo hustém dešti je také navíc potřeba zapnout mlhová světla. Povinností je, aby svítilo alespoň jedno vzadu. „Když vjedete do města a vzdálenost mezi vozidly je malá, mlhovky ztrácí smysl. Ale jakmile začnu vyjíždět ven z obce, je potřeba je zapnout,“ upozornil komisař.
V zimních měsících by si řidiči také více než kdy jindy měli důsledně připravit vozidlo před jízdou. Omést sníh, řádně očistit skla a trpělivě počkat, až se skla odmlží.
„Teď v novele zákona je to ještě o něco zpřísněno. Je potřeba auto omést celé. Když nechá řidič sněhovou čepici na střeše, ono to několikrát zmrzne a zase rozmrzne, pak zabrzdíte u přechodu a čepice celá sletí,“ popsal jednu z nebezpečných situací Pacela.
Chodci, cyklisté i řidiči by tak při snížené viditelnosti měli dbát na předpisy a doporučení více než kdy jindy. Jen správně osvětlení a připravení mohou zabránit nehodě.
Sledujte reportáž v Hustopečském magazínu č. 286, vychází v pátek 5.12.2014.
-jal-
Jak se chovat bezpečně na silnicích za snížené viditelnosti?
2. 12. 2014 · 2 minuty čtení