Hustopecká městská policie se dlouhodobě potýká s podstavem strážníků. Z potřebných pěti jsou obsazeny pouze tři pozice a starostka města, která je současně velitelkou městské policie, opakovaně vyhlašuje výběrová řízení.
„Městská policie, tak jako i jiné orgány státní správy nebo integrovaného záchranného systému, čelí velké fluktuaci, to znamená, že i nám se po zapracování nějakého strážníka, po zaškolení, stává, že odchází. Většinou do státních a ozbrojených složek, ke státní policii, k hasičskému záchrannému sboru, k armádě České republiky, k vězeňské službě, a podobně. Je to trend napříč celou republikou, nepotýkáme se s tím jenom my,“ vysvětlila situaci starostka.
PODROBNOSTI K VÝBĚROVÉMU ŘÍZENÍ ZDE
Přestože samotné požadavky na obsazení pozice nejsou nějak náročné, na zájemce čeká několik dalších školení a kurzů, než se dostanou do přímé služby. „My strážníka vyškolíme, to znamená, že na minimálně tři měsíce ho pošleme na kurz do Brna, kde se naučí základní policejní dovednosti. Pak je nutné absolvovat další kurzy, například ovládání kamerových systémů, odchyt zvířat, zbrojní průkaz, řidičský průkaz a další odbornosti, které zájemce potřebuje pro výkon tohoto povolání. Zhruba za půl až tři čtvrtě roku je strážník vyškolen, vycvičen a nastupuje do praxe. To samozřejmě neznamená, že končí veškeré vzdělávání. Naši strážníci se musí průběžně seznamovat s novými předpisy, studovat legislativu a hlavně se musí seznamovat s technickými podmínkami pro provoz kamerových systémů, pro provoz radaru, na měření rychlosti, pro IT techniku a další,“ shrnul krizový pracovník a pověřený koordinátor městské policie Robert Novák.
Právě nadstandardní technické zázemí je jedním z předností nabízených pozic, protože práci strážníkům značně ulehčuje. Navíc se v letošním roce podařilo zařadit hustopečské strážníky do vyšší platové třídy. „Město Hustopeče se snaží strážníkům vyjít maximálně vstříc. Jedním z největších projektů bylo zavedení informačního systému MP Manager, který v podstatě slouží k tomu, že eviduje veškerou činnost strážníka. Strážník, pokud vyjede na jakékoliv oznámení, je schopen vyřešit vše na místě samém. Nemusí občany předvolávat na služebnu, má přístup k veškerým evidencím, veškerým prostředkům, všechno může zdokumentovat na místě,“ chválí si moderní systém Novák.
Přesto je práce městských strážníků náročná a obsáhlá. „Základem jsou místní záležitosti veřejného pořádku, to znamená bezpečnost osob a majetku. Hojně využíváme městský dohledový kamerový systém, který v současné době čítá 35 kamer. Velkým problémem jsou dopravní nehody, poškození vozidel, poškození majetku, jak státního, obecního, či soukromého. Městská policie také komplexně zajišťuje parkovací systémy v Hustopečích - obsluhujeme 14 parkovacích automatů. Strážníci pravidelně minimálně dvakrát týdně projíždí účelové komunikace, polní a lesní cesty, a hledají černé skládky. Samozřejmostí je pak odchyt zvířat, zábor veřejného prostranství a samozřejmě nesmíme zapomenout ani na prevenci,“ vypočítává obsáhlou agendu Novák.
Vedení města spoléhá, že pestrost nabízených pozic s odpovídajícím ohodnocením a technickým zázemím nové tváře přiláká a zajistí tak větší rozsah poskytovaných služeb. „V současné době strážníci slouží ranní a odpolední služby, strážníka zastihnete na služebním telefonu od pondělí do soboty od 6.00 do 22.00 hodin. Pokud jsou v Hustopečích sportovní či kulturní akce, tak i v neděli. Na služebně strážníka nezastihnete, protože práce strážníka je terénní a v kanceláři zdržuje minimálně. V případě, že by se nám podařilo naplnit pět strážníků, mohli bychom rozšířit pracovní hodnu minimálně do půlnoci, určitě by v tom byly zahrnuty všechny svátky, soboty, neděle. Dalo by se i lepším způsobem podělit specializace,“ plánuje Novák. -nov-