Obrazy završily rekonstrukci Boží muky

22. 7. 2021 · 2 minuty čtení · 11 fotografí · 1 video
Téma Z města

Boží muka v lokalitě Nové sady východně od Hustopečí. Chátrající kulturní památka města se během tří let změnila k nepoznání. V roce 2018 získala novou stříšku z pálených tašek zdobenou kovovým křížem kováře Františka Pechora. O rok později se obnovily omítky a přibyl i cihelný okapový chodník. A pomyslnou tečkou celé rekonstrukce je letošní výzdoba v podobě malovaných obrázků malíře Jana Klimeše. 


„Byl to dlouhý proces. Zhruba v lednu jsme s památkovou péčí města Hustopeče začali domlouvat první návrhy, a to ikonograficky i výtvarně. Po menší pauze jsme se k tomu ke konci jara znovu vrátili a malovat jsem začal teprve před několika týdny,“ popisuje práci malíř Jan Klineš. 

Čtyři hliníkové desky s obrazy Kristova utrpení byly umístěny do výklenků pod stříškou tak, jak je u podobných staveb zvykem. „Je to olejová malba na silnějším plechu. Ten hliník jsem vybral proto, že právě tento materiál dobře odolává povětrnostním podmínkám, má minimální rozpínavost a v podstatě neoxiduje,“ vysvětluje postup Klimeš.

Samotné obrazy vychází z historických materiálů. „Je dochovaná fotografie z 20. století, která snímá kapličku od východu. Když jsme si přiblížili detail, tak je dobře patrné, že ve východním výklenku kapličky byl umístěn obraz Veroničiny roušky s otiskem Kristovy tváře. Je to obraz, který se v historii několikrát kopíroval, objevoval se i na kartičkách s modlitbami v kostelích. Takže předpokládáme, že autor původních obrázků na kapličce se nechal inspirovat právě některým z těchto obrázků,“ vysvětluje Klimeš.

Zbývající tři strany kapličky dochovány nebyly a několik měsíců proto probíhaly debaty o tom, jaké obrázky do výklenků umístit. Vybrány nakonec byly tři předměty ze souboru Arma Christi, což jsou posvátně křesťanské symboly spojené s mučením a smrtí Ježíše Krista. „S tím, že právě ta původní Veroničina rouška z toho soboru jakoby vypadává, protože to není nástroj umučení. Každopádně zbývající obrazy tvoří sloup s kohoutem jako symbol Petrova zapření Krista, džbán s vodou, který poukazuje na Pilátovo mytí rukou, a konečně dřevěný kříž, na kterém Kristus zemřel,“ vysvětluje Klimeš a dodává, že na všech obrázcích se objevují ornamenty a detaily z historických budov či materiálů města Hustopeče. Například kříž byl namalován podle fotografie bočního oltáře původního hustopečského kostela.

Tmavé obrazy na běloskvoucím podkladu září do okolí a vybízí ke kratičké zastávce a odpočinku. A kdo má dar víry, jistě zde rád pronese několik slov modlitby - třeba za naše město. -nov-

odebírejte přes RSS