Ochotníci na Šmardově divadle rozdávali radost

12. 11. 2019 · 3 minuty čtení · 26 fotografí · 1 video

Téměř pět set diváků přišlo na víkendová představení nesoutěžní přehlídky amatérských souborů Šmardovo sousedské divadlo. Letos se poprvé odehrálo v sále nového Kina.


S úvodní hrou České nebe přijeli v pátek 8. listopadu divadelníci z Podivína. „Založili jsme se loni na jaře jako jednorázový projekt. Chtěli jsme zahrát jedno jediné představení Českého nebe u příležitosti stého založení republiky. Snažili jsme se o co nejdůstojnější kopii originálního představení, nic si nevymýšlíme, jen trošku krátíme úvodní pasáž, protože budeme hrát bez přestávky,“ uvedl Miloslav Kučera z divadla Ciryl Podivín.
Originálnímu Divadlu Járy Cimrmana se přiblížili i tím, že představení bylo předem beznadějně vyprodáno. V ženských rolích vystupují u cimrmanů tradičně muži, a tak v roli Babičky Boženy Němcové exceloval Ondřej Harnušek, Karla Havlíčka Borovského ale překvapivě ztvárnila žena. „Vzniklo to z krizového stavu, sháněli jsme na poslední chvíli náhradníka, a tak jsem se v divadle Ciryl ocitla já. Můžeme to brát jako takový přínos cimrmanovskému divadlu,“ vysvětlila Adéla Malendová.
Ochotníci z rodinného divadla počítali s tím, že publikum bude text populární hry znát a v případě potřeby ho využijí jako nápovědu. Nebylo to ovšem třeba, vše zvládli bez zaváhání a bezchybně provedené Tyršovy rozcvičky i skvěle zazpívané hudební vložky diváci odměnili bouřlivým potleskem.

V sobotu patřilo podium divadelnímu spolku Kadet ze sousedních Staroviček, který před dvěma lety oslavil dvacet let od svého založení. Podzimního hustopečského festivalu se neúčastnil poprvé. „Dříve to bývalo Sousedské divadlo, v roce 2005 se přejmenovalo na Šmardovo sousedské divadlo na památku pana učitele Šmardy a my jsme zahajovali Maryšou,“ zavzpomínala režisérka Anna Haluzová.
Klasické hry z venkovského prostředí hrají starovičtí nejradši. „Rádi hrajeme v našich krojích, proto jsme si i napsali devět scének ze života našich stařečků,“ neskrývala Haluzová. Tentokrát ale přivezli inscenaci francouzského klasika Eugena Labiche Písek do očí z měšťanského prostředí, na kterou asi 10 let sbírali odvahu. Po premiéře koncem května je domácí publikum ocenilo potleskem ve stoje a spokojení byli diváci i při hustopečské repríze.
Zkušené divadelníky přitom trochu potrápila jevištní technika. „Jeden z našich herců odcházel z jeviště, a jak tápal po tmavých stěnách, zavadil o spínač a odjelo nám pozadí i s oknem a obrazem,“ vysvětlila režisérka. Herci ale osvědčili své improvizační schopnosti a situaci pohotově využili k pobavení obecenstva.

Smích se v sále ozýval také v neděli dopoledne. Divadlo Haleny hrálo pohádku O třech doktorech. „Jsme z Halenkovic, existujeme pět let a hrajeme převážně komedie. Tuto pohádku už máme na repertoáru třetí rok. Sesbírali jsme partu skvělých lidí, která hraje srdcem a klape nám to,“ představila spolek režisérka Marcela Palúchová. Sama si splnila sen každé holčičky a stala se na chvíli princeznou. Sedmihlavá saň jí neublížila, všechny neduhy vyléčila láska a místo nemožných nápadníků si vzala svého milovaného Semtamtrika. A nechyběly ani originální autorské písničky.


A ještě mnohem víc se zpívalo v neděli večer. Původní muzikál Jesus Christ Supermlád přivezlo divadlo Spojené farnosti. „Mnozí znají muzikál Jesus Christ Superstar, který je bohužel starší než ten náš. Ten vykládá příběh Ježíše Krista, když byl na konci svého života, čili když byl stár. Ale zatím žádný muzikál nezpracoval příběh, když byl Ježíš na začátku, čili když byl mladý, když byl super mladý, takže Supermlád,“objasnil název představení autor Luděk Strašák.
Mladí nebo i supermladí jsou také členové početného souboru. Představení s vánoční tematikou mají Spojené farnosti na repertoáru už 15 let, jeho obsazení se proto mění s tím, jak herci stárnou, nebo přicházejí a odcházejí.

Za maximální nasazení a téměř profesionální pěvecké výkony si jako jediní účastníci nesoutěžní přehlídky vysloužili potlesk ve stoje. Nesporné zásluhy na tom má Luděk Strašák, autor libreta, hudby a režisér v jedné osobě, který účinkující doprovázel na klávesy nebo kytaru. Biblickým událostem ponechal historické kulisy i kostýmy, ale převyprávěl je současným jazykem i moderní hudební řečí, vtipně a trefně ho aktualizoval do dnešních dnů.
A protože radost z cíle namáhavé cesty nebo obavy rodičů o budoucnost dětí jsou stejné dnes jako před tisíci lety, chytil příběh diváky za srdce. A to je vlastně cílem každého divadla.

-kam-

FOTO: Richard Skoumal, Veronika Kamenská

 

odebírejte přes RSS