Řešením návaznosti dopravních spojů je používání autobusů

15. 3. 2018 · 2 minuty čtení · 4 fotografie · 1 video
Téma Z města

Od prosince roku 2017 začal platit nový jízdní řád Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Změny se významně dotkly cestujících, kteří byli zvyklí používat lokálku a poté přestupovali do vlaku na Břeclav. Podle nového jízdního řádu přijede lokálka na šakvické nádraží o několik minut později, než z něho vyjíždí vlak do Břeclavi. „Podle požadavku ministerstva dopravy došlo ke zrychlení vlaků vyjíždějících z Brna do Olomouce. Proto se změnila původní situace, kdy se vlaky z Brna a Břeclavi společně téměř potkaly na šakvickém nádraží. Protože je nyní jeden vlak rychlejší, tak se interval mezi jejich setkáním prodloužil o devět minut. Lokálka ovšem vyjíždí ve stejnou dobu. To je hlavní příčinou problému, o kterém jsem jednala s krajským odborem dopravy a poskytovatelem služby společností Kordis,“ vysvětlila starostka Hana Potměšilová.


Integrovaný dopravní systém vznikl v roce 2008 a propojil všechny druhy dopravy na území Jihomoravského kraje. Zavedl jednotlivé zóny a možnost přestupu z autobusu na vlak nebo městskou hromadnou dopravu. „Mnoho místních využívajících spoje na Brno si tím pohoršilo. Musím dodat, že přímý spoj Hustopeče – Brno, který jel po dálnici, provozoval soukromý přepravce, který s touto službou skončil,“ řekla Potměšilová. Statistiky uvádí, že v průměrném dni jede z Hustopečí do Břeclavi nebo do Brna kolem 300 cestujících. „Z toho je vyčísleno, že do Brna jede 80 procent cestujících a do Břeclavi zbylých 20 procent,“ dodala.
Aby mohla lokálka z Hustopečí stíhat spoj na Břeclav, musela by vyjíždět o šest minut dřív. Tím by se prodloužil časový interval 80 procentům cestujících, kteří jedou do Brna. Proto se provozovatel spojení rozhodl řešit situaci jinak. „Posílili autobusovou linku 543, která jezdí Hustopeče – Šakvice, tak, aby cestující bez problému vlak do Břeclavi stihli. Pokud si ale cestující v jednoduché anketě odsouhlasí odjezd lokálky dřív, aby stihla oba vlaky, ale zároveň tak prodloužila cestu lidem směřujícím do Brna, tak by to pro Kordis problém být neměl,“ řekla Potměšilová.
Počáteční problémy s novým autobusovým spojením byly způsobeny patrně neinformovaností cestujících. O odjezdech lokálky i autobusů informuje cedule umístněná na autobusovém nádraží. „Cestující směrem na Břeclav mohou jet z autobusového nádraží, které je hned vedle vlakového. Navíc mohou nastupovat u benzínové pumpy ve směru na Šakvice. Zpáteční autobus naopak zastavuje i u nemocnice,“ doporučila Potměšilová.
V roce 2019 začne modernizace a elektrifikace tratě Hustopeče – Šakvice, která umožní přímé spojení z Hustopečí do Brna a Břeclavi. Předpokládané zahájení provozu je plánováno na rok 2020. „Pravidelně chodíme na jednání do Brna ke generálnímu projektantovi. Nyní se celá trať i budovy projektují, dokončují se už detaily jako je vzhled zastávek, míst pro čekání a podobně,“ uzavřela Potměšilová.

-ves-

odebírejte přes RSS