Výtvarná díla v domě U Synků mluví společnou řečí

30. 5. 2019 · 2 minuty čtení · 7 fotografí · 1 video

V galerii domu u Synků byla v neděli 26. května slavnostní vernisáží otevřena výstava Řeč společná. Výtvarným jazykem tu k divákům hovoří člen místního spolku výtvarných umělců Alfons, Pavel Klak a umělkyně z polské Jelenie Góry, Edyta Kulla. Výtvarníci se znají řadu let a letos se jim konečně podařilo uspořádat spolu výstavu. 



Speciálně pro tuto příležitost spojili své talenty v jenom díle, hledání společné řeči při jeho tvorbě ale nebylo snadné. „Přestože si myslíme, že s Polákem se domluvíme, občas tam skočí takové slovní spojení, který mě dokáže absolutně zamotat, takže do poslední chvíle jsem nevěděl, jak to bude vypadat,“ přiblížil proces tvorby výtvarník Pavel Klak.
„Původní idea byl stolek se zrcadlem, na který odkládáte klíče když přicházíte domů, místo zrcadla tam je vitrážový vítací motiv,“ popsal počáteční myšlenku díla Klak. Stolek a rámeček navrhl a vyrobil ze tří druhů dřeva, Edyta Kulla je autorkou vitráže.

Klak je vyučený rytec kovů, ale tentokrát drobná kovová dílka nechal doma a na výstavu vybral rozměrnější práce, figurální plastiky z keramiky a dřeva.
„Materiál přichází a když mě osloví, odcházím od keramiky a věnuju se dřevu, a zase se k té keramice případně vracím, záleží na tom, co se mi dostane do ruky, ani jedno nepreferuju, ale oboje má kouzlo pro mě. Některé nápady se lépe realizují ve dřevě, jiné v keramice,“ vysvětlil svůj přístup Klak.

Edyta Kulla je absolventkou oboru navrhování skla na Akademii výtvarných umění ve Vratislavi. Její oblíbenou technikou je vitráž, protože se v ní spojuje architektonický princip výstavby, malířská barevnost i grafická linie kresby. Používá klasickou starou metodu výroby vitráží. „Potřebujete sklo, měděnou pásku nebo olovo, cín, kyselinu, pájku,“ popsala Edyta Kulla.. Díla dotváří i středověkou technikou malování na sklo, malby fixuje vypálením v peci. Kromě těchto starých způsobů však k tvorbě vitráží přistupuje velmi svěžím nekonformním způsobem. Přidáváním různých trojrozměrných objektů vytváří pečlivě kompozičně i barevně promyšlené asambláže na různá témata. Kromě rozličných drobných předmětů se součástí děl stávají i fragmenty přírodního původu jako například mušle, lístky, nebo hmyz. „Sklo je velice přírodní a vzniká z křemičitého písku. Hmyz a brouci jsou také křehcí jako sklo, mají velmi krátké životní cykly, vysvětlila důvod spojení Kulla.
V galerii jsou vitráže vystaveny na způsob klasických obrazů, zavěšené na zdi, nemůže tak vyniknout jejich jedinečné působení při průchodu světla barevnými skly. Na dotaz, jestli má umělkyně sama ve svém domě v oknech vitráže odpověděla příslovím, které je polskou variantou našeho Kovářova kobyla chodí bosa: „Švec chodí bez botů.“


Atraktivní výstavu můžete v městské galerii navštívit do 16. června 2019.

-kam-


 

odebírejte přes RSS